Tuesday, July 21, 2009

Tafsir Surah Al-Fatihah

Ayat 1:

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah, Maha Penyayang

Surah ini dimulai bacaan ini yang membawa makna, “Dengan nama Allah, Tuhan Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang. Allah ingin sampaikan kepada hambanya – melalui utusannya Nabi Muhammad s.a.w Allah itu Maha Pemurah dan Maha Penyayang, bukan pembenci, penghukum dan pendendam.

Nabi s.a.w menganjurkan agar umatnya memulakan sesuatu perbuatan atau pekerjaan dengan nama Allah yang mempunyai sifat yang mulia antaranya Ar-Rahman(Maha Pemurah)bermaksud bahawa Allah melimpahkan kurniaNya kepada makhlukNya dan Ar-Rahim(Maha Penyayang)bermaksud Allah sentiasa melimpahkan rahmat kepada makhlukNya.Dari bacaan itu tersimpullah suatu pengharapan agar apa yang kita kerjakan mendapat kurnia Rahman dan Rahim dan dimudahkan mendapat perkara yang baik dan dijauhkan dari yang buruk.

Dalam hadis Nabi s.a.w yang diriwayat oleh Abu Daud dari Abu Hurairah yang bermaksud: “Tiap-tiap pekerjaan yang penting kalau tidak dimulai dengan bismillah(dengan nama Allah) maka pekerjaan itu akan menjadi sia-sia”

Ayat 2:

Segala puji-pujian bagi Allah pemelihara, sekalian alam

Alhamdulillah segala puji-pujian hanya untuk Allah kerana Allah adalah sumber dari segala kebaikan yang patut dipuji. Tidak ada yang lain berhak mendapat pujian demikian. Misalnya, ada seorang berjasa baik kepada kita meskipun kita memujinya namun hakikatnya puji hanya kepada Allah. Sebab seseorang itu tidak akan berbuat apa-apa kalau tidak kerana Tuhan yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang.

Sirah nabi membuktikan ketika Nabi telah berjaya menakluki negeri Mekah, namun baginda tidak pernah bermegah-megah bahkan mensyukuri nikmat Allah dan mengucapkan puji-pujian.

Tuhan dari sekalian makhluk atau Tuhan sekalian alam bermaksud Allah sebagai rabb yang meliputi segala pemeliharaan, penjagaan, pendidikan, dan pengasuhan. Kita juga dapat lihat bahawa Allah itu bukan semata-mata pencipta tapi juga pemelihara. Bukan sahaja menjadikan, bahkan pengatur segala makhluk seumpama matahari, bulan, bintang dan bumi. Sesudah dijadikan tidaklah dibiarkan, bahkan dipelihara dan dikuasai terus-menerus.

Ayat 3:

Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang

Ayat ini menyempurnakan dari ayat sebelumnya. Jika Allah sebagai Rabb, sebagai pemelihara dan pendidik bagi seluruh alam tidak lain maksud dan isi itu, melainkan kerana kasih sayangnya semata-mata. Tidaklah Dia memberikan pemeliharaan dan pendidikan itu untuk Dirinya sendiri,bahkan untuk rahmat buat makhluknya.

Raja yang menguasai hari yang diwaktu tersebut manusia akan menerima balasan amalan yang baik mahu pun yang buruk.

Contohnya, rahmat Illahi dapat dilihat pada dua ekor burung, iaitu seekor jantan dan seekor betina. Apabila burung betina sedang mengerami telurnya, si jantan terbang mencari makanan dan membawanya pulang. Kemudian ia terbang lagi dan pulang lagi sambil mulutnya menggonggongkan sebutir makanan kecil. Kedua-duanya menyanyi bercericik, bersiul, yang bunyinya dapat kita rasai dengan penuh rahmat.

Dengan melihat kasih saying suali isteri terhadap anak, binatang dan lain-lain dapatlah kita mengetahui betapa besarnya rahmat dan rahim Allah ke atas makhluk.

Sabda Nabi s.a.w bermaksud: Orang-orang yang ada rasa rahim akan dirahmati oleh Tuhan yang Rahman yang memberikan berkat dan maha tinggi. Sayangilah orang-orang yang di bumi supaya kamu disayangi pula yang di langit (Diriwayatkan oleh Imam Ahmad, Abu Daud, Tarmizi, dan Al-Hakim dari hadis Abdullah bin Umar)

Ayat 4:

Yang Menguasai hari pembalasan,

Di sini dapatlah kita memahami betapa erti ad-din. Kita hanya biasa memberi erti ad-din sebagai agama. Padahal din pun bererti juga pembalasan. Memang menurut Islam segala gerak geri hidup kita, dan apa yang kita laksanakan tidaklah telepas dari lingkungan agama. Semuanya tidak lepas dari hukum lima iaitu wajib, sunat, haram, makruh, dan harus. Semuanya kelak akan diperhitungkan di hadapan Tuhan di akhirat. Perbuatan baik akan diberi pembalasan baik, manakala amal buruk akan diberi pembalasan buruk oleh Allah yang Maha seadilnya.


Ayat 5:

Engkaulah yang kami sembah dan Engkaulah tempat kami memohon pertolongan.

Lebih murnilah kita terjemahkan maksud na’budu sebagai ‘kami beribadat’. Meskipun telah kita pakai erti dalam bahasa kita iaitu ‘sembah’ atau ‘kami sembah’,namun hakikat ibadat hanya khusus kepada Allah, sedangkan dalam bahasa kita perkataan tersebut merujuk kepada seseorang yang menyembah raja dalam sesebuah negeri. Maksud ibadat adalah jauh lebih luas dari sembah.

Kalimah istianah mengatukan pengakuan bahawa hanya kepadanya sahaja kita memohon pertolongan- tidak kepada orang lain. Dia adalah Tuhan yang mencipta dan memelihara, Dia adalah rabb, Dia adalah Illah, tidak ada Illah yang lain melainkan Dia. Oleh kerana Dia yang mencipta dan memelihara, maka hanya Dia pula yang patut disembah. Adalah satu hal yang tidak wajar, kalau Dia menjadikan dan memelihara, lalu kita menyembah kepada yang lain. Oleh itu,ayat ini memperkuatkan lagi ayat 2, maka mengakui bahawa yang patut disembah sebagai Illah hanyalah Allah.

Ayat 6:

Tunjukkilah kami jalan yang lurus

Tunjukilah kami ke jalan yang bnar.Bukan hanya memberi hidayah tetapi juga memberi taufik.Meminta ditunjukkan dan dipimpin supaya tercapai jalan yang lurus. Dengan ayat ini, kita telah diajar tentang perkara yang amat penting untuk kita memohon pertolongan daripadaNya iaitu memohon ditunjukki jalan yang lurus. Inilah puncaknya permohonan. Pada ayat sebelumnya telah kita nyatakan, bahawa hanya kepadaNya sahaja kita memohon pertolongan. Tetapi kita tidak utamakan meminta harta. Kita tidak mahu meminta rumah besar dan cantik, kekayaan yang melimpah, dan lain-lain. Kita memohonkan sesuatu yang amat penting iaitu petunjuk. Kalau petunjuk jalan lurus itu tidak diberi, walaupun perkara lain diberikanNya, maka perkara lain itu besar kemungkinan akan mencelakakan kita.

Ayat 7:

Jalan orang-orang yang telah Engkau kurniai nikmat atas mereka. Bukan jalan orang yang Engkau murkai ke atas mereka dan bukan jalan orang-orang yang sesat.

Jalan yang Engkau murkai iaitu orang-orang Yahudi dan pula jalan mereka yang sesat(iaitu orang-orang Nasrani).Golongan Yahudi dan Nasrani ialah golongan yang menyimpang dari fahaman Islam. Kita telah mendengar berita tentang orang-orang terdahulu yang telah menempuh jalan yang lurus dan Allah pernah mengurniakan nikmatNya. Sebab itu, maka kita memohon kepada Tuhan agar kita ditunjukkan pula jalan yang lurus itu. Kami memohon: Pimpinlah kami ke jalan itu, iaitu jalan bahagia yang pernah ditempuh oleh manusia-manusia yang Engkau cintai dan mencintai Engkau, dan yang menegakkan kebaikan di dunia ini. Apabila Allah telah menganugerahkan nikmat ‘redha’ kepada seseorang hamba, tercapailah olehnya puncak kebahagiaan jiwa di dalam hidup yang sekarang ini. Permulaan dari redha Allah itu ialah bila mana telah tumbuh dalam jiwa keinsafan beragama.

No comments:

Post a Comment