Wednesday, August 26, 2009

Tazkirah 1

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Allah SWT berhak menganugerahkan kelebihan kepada sesiapa sahaja yang Dia kehendaki. Justeru, para nabi dan rasulnya itu dimuliakan ke atas sekalian manusia. Dia juga berhak menganugerahkan kelebihan kepada mana-mana muka bumi yang Dia kehendaki. Justeru, Makkah, Madinah dan Baitul Maqdis itu dipandang suci oleh para penganut agama samawi. Dia juga berhak menganugerahkan kelebihan kepada mana-mana bulan yang Dia kehendaki. Justeru, bulan Ramadhan itu dianggap istimewa oleh setiap umat Islam. Firman Allah SWT:

185. (Masa Yang Diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan Yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan Yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara Yang benar Dengan Yang salah. oleh itu, sesiapa dari antara kamu Yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah ia berpuasa bulan itu; dan sesiapa Yang sakit atau Dalam musafir maka (bolehlah ia berbuka, kemudian wajiblah ia berpuasa) sebanyak hari Yang ditinggalkan itu pada hari-hari Yang lain. (dengan ketetapan Yang demikian itu) Allah mengkehendaki kamu beroleh kemudahan, dan ia tidak mengkehendaki kamu menanggung kesukaran. dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya, dan supaya kamu bersyukur. (al-Baqarah).

Bulan Ramadhan itu menjadi mulia kerana padanya diturunkan al-Quran dan pada malam diturunkan al-Quran itu para malaikat dengan diketuai oleh Jibril AS turun dengan arahan daripada Allah SWT. Malam itu dinamakan malam al-Qadr. Firman Allah SWT:

1. Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada malam Qadr,

2. Dan apa jalannya Engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran malam Qadr itu?

3. Malam Qadr lebih baik daripada seribu bulan.

4. Pada malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa Segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun Yang berikut);

5. Sejahteralah malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar! (al-Qadr).

Bulan Ramadhan itu juga menjadi mulia kerana padanya disyariatkan puasa selama sebulan. Puasa itu merupakan rukun Islam yang keempat selepas mengucap dua kalimah syahadah, solat lima waktu dan zakat. Ia telah diwajibkan ke atas manusia sebelum diutuskan Nabi Muhammad SAW menjadi rasul lagi. Sebahagian daripada syariat umat terdahulu sudah tidak sesuai lagi untuk umat Muhammad SAW dan telah dinasakhkan oleh Allah dengan syariat Nabi Muhammad SAW seperti syariat membunuh diri untuk tujuan bertaubat yang merupakan syariat Nabi Musa AS. Namun, puasa masih lagi dikekalkan sebagai syariat di dalam Islam bersama dengan beberapa hukum yang lain seperti hudud dan qishas sebagaimana yang dijelaskan di dalam al-Quran. Dalam hal ini, Allah SWT telah menjelaskan dengan firmannya:

183. Wahai orang-orang Yang beriman! kamu Diwajibkan berpuasa sebagaimana Diwajibkan atas orang-orang Yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa. (al-Baqarah).

Kenyataan di atas sebenarnya seperti memberi isyarat kepada dua perkara:

1. peri pentingnya puasa dalam mencapai ketakwaan sehingga ianya dikekalkan sebagai syariat Nabi Muhammad SAW setelah ianya diwajibkan ke atas umat-umat terdahulu.

2. peri pentingnya ketakwaan itu dan sewajarnya ia dijadikan matlamat bagi setiap orang beriman dalam setiap gerak dan bicaranya.

Adapun perihal kelebihan berpuasa itu, ianya dapat dilihat melalui beberapa potong hadis nabi SAW. Antaranya hadis yang berbunyi:

الصيام جنة فلا يرفث ولا يجهل وإن امرؤ قاتله أو شاتمه فليقل إني صائم (مرتين) والذي نفسي بيده لخلوف فم الصائم أطيب عند الله من ريح المسك يترك طعامه وشرابه وشهوته من أجلي الصيام لي وأنا أجزي به والحسنة بعشر أمثالها

“Puasa itu adalah perisai. Oleh itu, janganlah seseorang yang berpuasa itu melakukan perkara keji dan yang menjadi sifat orang jahil. Apabila dia diperangi oleh seseorang atau dikutuk, hendaklah dia menjawab: “Saya orang yang berpuasa” (Rasulullah SAW mengulanginya sebanyak dua kali) dan demi tuhan yang diriku berada di dalam gengamannya, bau mulut orang berpuasa itu lebih harum daripada kasturi. Demikian adalah kerana dia telah meninggalkan makan, minum dan nafsunya keranaku dan akulah yang akan membalasnya. Sedangkan satu kebaikan yang dilakukan itu (jika ia bukan puasa) akan diganjari sebanyak sepuluh kali ganda”.

Oleh kerana puasa salah satu daripada bentuk kesabaran yang dapat menjadi perisai bagi yang mengamalkannya, maka setengah ulama` berpendapat bahawa yang dimaksudkan dengan sabar dalam ayat 45 daripada surah al-Baqarah itu ialah puasa. Jika begitu maksudnya, maka kita dapat simpulkan beberapa pengajaran daripada ayat tersebut. Bagi tujuan itu, marilah sama-sama kita meneliti ayat yang dimaksudkan. Firman Allah SWT:

45. Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) Dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan Sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang Yang khusyuk; (al-Baqarah)

Jika sabar dalam ayat di atas bermakna puasa, ini memberi isyarat bahawa kedudukan puasa itu seakan sama seperti solat kerana kedua-duanya disebut secara bergandingan sebagai sebab untuk memperolehi pertolongan dan kemenangan daripada Allah SWT. Kita semua sedia maklumi bahawa solat itu merupakan tiang asas kepada Islam dan ia merupakan alasan mengapa orang munafiq itu terpelihara nyawanya walaupun dia kuat memusuhi Islam. Ia juga merupakan perkara yang pertama disoal apabila seseorang itu berada di padang mahsyar. Jadi, apabila puasa itu disebut bersama dengan solat ini menunjukkan bahawa ia memiliki kelebihan yang tersendiri di dalam Islam. Hari ini ramai manusia yang berani meminta pertolongan kepada selain Allah dan dengan wasilah yang tidak direstui oleh Allah. Ini kerana mereka kurang faham akan syariat Islam yang akhirnya menyebabkan meraka menanggung krisis keyakinan yang sangat kronik.

Demikianlah kelebihan-kelebihan yang terdapat pada bulan Ramadhan. Maka sangat malanglah seseorang itu jika dia mensia-siakan peluang berada dalam bulan Ramadhan tanpa ada rasa sedikitpun keinginan untuk memperbaiki dirinya. Sabda Rasulullah SAW:

رغم أنف رجل دخل عليه رمضان ثم انسلخ قبل أن يغفر له

“Malanglah seseorang itu apabila tiba bulan Ramadhan kemudian bulan itu berlalu tanpa diampunkan dosanya”

Lebih malang lagi apabila seseorang itu diberi peluang membaca dan mendengar al-Quran dibacakan sepanjang bulan Ramadhan tetapi dia hanya mengganggap al-Quran sebagai qasidah yang layak dibaca di majlis maulid dan seumpamanya dan apabila selesai majlis, masing-masing pulang ke rumah tanpa mengambil pengajaran daripada mesej qasidah yang didendangkan. Lebih malang daripada itu apabila seseorang itu hanya menilai al-Quran itu pada lagu dan bacaannya dan menganggap dia telahpun menunaikan hak-hak al-Quran dengan memberi ganjaran yang lumayan kepada para pendendang al-Quran tetapi dalam masa yang sama dia memusuhi tuntutan al-Quran dengan memusuhi para pengamalnya.

Semoga Ramadhan kali ini benar-benar dapat menghasilkan seorang muslim yang sedar dan celik akan tanggung jawabnya sebagai penerus generasi al-Quran yang unggul.

No comments:

Post a Comment